uttalande om ett egendom kan vara ful

Kan en person som utger sig vara expertarkitekt uttala sig i media om en speciell villa eller hus att den är väldigt ful och motbjudande.

Lawline svarar

hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Det du beskriver är en åsikt av personen i fråga och inte ett brottsligt uttalande. Om de hade varit ett uttalande om dig som person hade det kunnat röra sig om förtal enligt 5 kap 1 § Brottsbalken eller förolämpning enligt 5 kap Brottsbalken. Dock har alla rätt till en personlig åsikt och rätt att yttra sig kring detta oavsett yrke.

Hoppas att du fick svar på din fråga

Oscar RudénRådgivare