Utpekande vid förtal

Hej, jag skaffar ett UF-företag som ska stå för att hjälpa sexuellt utnyttjade barn. Jag själv har blivit utsatt men vet inte om ja kan prata om de offentligt då personen i fråga blev friad i både tingsrätt ocH hovrätt. Hur funkar de? Om ja inte nämner vem det är , ses de fortfarande som förtal då?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag kommer att hänvisa till brottsbalken (BrB) som innehåller lagar om brott. Precis som du skriver kan det eventuellt röra sig om förtal, vilket regleras i BrB 5 kap § 1. Där står att den som utpekar någon annan som brottslig eller klandervärd döms för förtal till böter. Man döms inte om det var försvarligt att lämna uppgifterna, och det antingen var sant eller man hade skälig grund att tro det.

Det skulle vara svårt för dig att bevisa att det var försvarligt att lämna uppgifterna och att de är sanna i och med att personen som utsatt dig blivit friad. Om du pekar ut personen riskerar du alltså att anmälas för förtal.

Om du nämner personen vid namn, eller på annat sätt lämnar uppgifter som gör att man förstår vem det är, till exempel var hen bor eller jobbar, har du pekat ut personen. Om du undviker detta genom att endast berätta generellt och inte ger några särskilda uppgifter om personen har du inte pekat ut den på så sätt som krävs för att du skulle kunna dömas för förtal.

Jag rekommenderar alltså att du ser till att personen är helt anonym om du väljer att berätta om detta offentligt. På så sätt riskerar du inte att anmälas för brott.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare