Utpekad på internet - vad ska jag göra?

Känner mig hotad o trakasserad i sociala medier och min egen telefon av en mkt svartsjuk kvinna. Jag o hennes man har flörtat o smsat ett fåtal ggr. Inget annat har hänt. Hon har nu hittat smsen o helt tagit allt till en oproportionell vändning. Hon lägger ut mig på sociala medier, taggar mig osv. Vad ska jag göra? Har bett henne att sluta.

(Jag är såklart medveten om att jag inte borde ha hört av mig till en upptagen man osv. )

Känner mig maktlös. Hon vill ej prata med mig. Är rätt hotfull. Ska jag ringa polisen? Är rädd att om jag säger att jag ska anmäla kommer hon att bli ännu mer rasande.

Lawline svarar

Hej, kul att du valt att vända dig till oss på Lawline för att få svar på din fråga!

Att i sociala medier utpeka en person på ett snedvridet och elakt sätt kan vara brottsligt. Beroende på hur allvarliga beskyllningarna är, om personen som publicerar informationen har grund för uttalandena, hur stor spridning uttalandena kan få och hur sanningsenliga uttalandena är, kan gärningen utgöra förtal eller förolämpning. Förtal är ett grövre brott än förolämpning. För att få kvinnan att sluta med ryktesspridningen bör du kontakta polisen. Det är jättebra att du först försökt få kvinnan att sluta genom att själv ha sagt till henne först. Då både förtal och förolämpning är brott som inte faller in under allmänt åtal kommer polisen inte att agera fören du själv tagit initiativ. Att brotten inte är under allmänt åtal innebär i regel att det blir du själv som i en rättsprocess väcker åtal mot kvinnan och inte en åklagare. Självklart kan kvinnan bli än mer arg om du anger henne för polisen. Å andra sidan ska du inte behöva utstå att bli utpekad på ett förnedrande sätt på internet.

För lagrumshänvisningar se: brottsbalken 5 kap. 1 §, 5 kap. 3 § och 5 kap. 5 §.

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Med vänlig hälsning,

Vega SchortzRådgivare