Utlandssvensk ärva skulder från en förälder som varit bosatt i Sverige

Ärver min son..(som är bosatt i Norge men har svenskt medborgarskap) mina skulder vid mitt dödsfall?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om din son hade varit bosatt i Sverige, så hade han enligt Ärvdabalken inte ärvt dina skulder vid ditt dödsfall. Din son är emellertid en utlandssvensk vilket innebär att han inte omfattas av svensk arvsrätt. I stället är det arvsreglerna i Norge som gäller för honom.

Eftersom jag, likt de flesta svenska jurister och juriststudenter, endast är kunnig i svensk rätt, så kan jag inte med säkerhet uttala mig om norsk rätt. Jag rekommenderar dig därför att vända dig till en norsk rättskunnig för att få ett korrekt svar på frågan om din son kommer ärva dina skulder vid ditt dödsfall.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare