FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt28/03/2016

Uthyrning av bil

Hej!

Jag ska låna ut min bil till en kompis över en längre tidsperiod då jag inte behöver den just nu. Vi vill reglera saken med ett avtal för att inte riskera att bli ovänner över det, och har listat ut det mesta som vi tyckte skulle vara bra att reglera i ett sådant avtal, förutom ett ämne.

Vi kom fram till att vi båda inte känner oss bekväma med att faktiskt sälja bilen, ifall t.ex. våra jobbsituationer ändras framöver och jag behöver bil igen, eller att hon inte längre behöver den. Samtidigt skulle vi dock vilja att bilen registreras på henne istället, för att det skulle underlätta mycket kring skatt, besiktning, försäkring etc.

Min fråga är alltså: Fungerar det att skriva in ett ägarbyte (hos trafikverket) i ett avtal om långtidsuthyrning? Eller skulle det i så fall behövas ett köpesavtal? I det senare fallet, är det lagligt att infoga en klausul som innebär att både parter har rätt till att ångra försäljningen betydligt längre än vad som är vanligt? Och att enbart ha en symbolisk köpsumma?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Som jag förstår din fråga undrar du främst om det går att skriva in din vän som ägare till bilen trots att du själv ska behålla äganderätten? Detta skulle jag inte rekommendera, ett ägarbyte ska antecknas när bilen juridiskt sätt byter ägare och inte användas vid långtidsuthyrning. Om du vill veta mer om det kan du ringa direkt till trafikverket för att höra mera om hur det fungerar. Ur ett juridiskt perspektiv skulle det kunna uppstå en del komplikationer om du antecknar henne som ägare, t.ex. vad som händer om någon av er går i konkurs eller blir föremål för utmätning av kronofogden.

I det senare fallet du nämner, att ni skriver ett avtal om köp, så är det avtalsrättsligt giltigt även om ni skulle ha en förlängd tid av ångerrätt. Det finns även här en risk att köpet ogiltigförklaras vid en eventuell utmätning om syftet med köpet redan från början var att bilen var tänkt att återgå till dig. Om ni är personer med ordnad ekonomi ska detta inte vara några problem, men jag vill ändå poängtera att det kan uppstå svårigheter om t.ex. kronofogden skulle misstänka att detta ”köp” syftade till att undanhålla egendom från borgenärerna. Därför är det väldigt viktigt att ni skapar ett sakrättsligt skydd, så att den som är ägare till bilen inte riskerar att förlora den till vännens borgenärer.

Alternativ:

Skriv ett hyresavtal. Detta skulle jag rekommendera, även om det innebär lite mer jobb kring betalningar och besiktningar som du konstaterar. Se till att det framgår att det är du som ska behålla äganderätten. Registrera enligt lösöreköplagen Se till att ni gör ett faktiskt köp; där du inte kommer kunna ha en lång ångertid och där det inte är tänkt att bilen kan återgå när det passar er. Sälj en andel av bilen och bli samägare med din vän. Din andel kommer då vara skyddad vid utmätning och vice versa vilket innebär att den inte kommer att utmätas för någons skulder.

Sammanfattningsvis: Att skriva in ett ägarbyte eller att genomföra ett ”halvt köp” med möjlighet att ta tillbaka bilen närsomhelst skulle jag inte rekommendera. Detta med tanke på att även om ert avtal skulle vara helt giltigt så kan det uppstå problem om någon av er skulle gå i konkurs. Det man istället kan göra är att sälja en andel av bilen till din vän, ni skulle då bli samägare till den. Att skapa ett uthyrningsavtal skulle fungera om du tydligt markerar att det är tänkt att du ska behålla äganderätten, och min åsikt är att detta är den bästa lösningen för dig.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Sara ElleforsRådgivare