Utgör utpekande som psykisk sjuk förtal?

Kan det vara förtal om barnens pappa skickar skrifter till tjänstemän på kommunen där han påstår att jag är psykiskt sjuk och suicidal (inte ett uns sanning) för att påverka beslut och insatser i samband med vårdnadstvist. Han har även lämnat in anonyma (antagligen han) anmälningar till socialtjänsten och upprepar det för barnen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du undrar om ditt barns fars utpekande av dig som psykiskt sjuk och suicidal kan utgöra förtal. Vi vänder oss till 5 kap 1 § Brottsbalken (BrB) som reglerar förtal.

Vad säger lagen

5 kap 1 § anger att följande utgör förtal:

1:Den som utpekar någon såsom brottslig

2: eller klandervärd i sitt levnadssätt

3: eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.

Vad innebär detta? - Uppgiften ska innebära att andra typiskt sett ska kunna förlora aktningen för offret. Att utpeka någon som psykisk störd är enligt min mening en uppgift som typiskt sett innebär att människor förlorar aktningen för personen. Gärningsmannen döms inte för förtal om det är försvarligt att lämna en sådan uppgift och man visar att uppgiften var sann eller har skälig grund för den. I denna situation finner jag ingen anledning till att utlämnande av dessa påstådda uppgifter ska vara försvarliga.

Vad innebär detta för dig? - I denna situation bör förtal vara aktuellt, utifrån presenterade omständigheter. Sedan ska tilläggas, Förtalsbrottet omfattas som regel inte av allmänt åtal, något som framgår av 5 kap. 5 § BrB. Detta innebär att du som målsägande, eller brottsoffer, i princip garanterat kommer behöva väcka åtal själv utan stöd av åklagare.

Hoppas att de var svar på din fråga!

Oscar RudénRådgivare