FrågaFAMILJERÄTTBodelning06/03/2022

Utgör rätten till arv en rätt till hälften av egendom eller hälften av värdet på egendomen?

Min bror har avlidit och efterlämnat fru och barn, dock inga gemensamma. Inget testamente finns. Hans barn, särkullbarn, ärver hela hans del av den gemensamma egendomen. Nu vill de diskutera lösöre. Har de rätt att ta hälften av sakerna från makans hem eller är det bara värdet de kan ställa krav på? Vidare finns en bil som makarna betalat kontant, hälften var, som hamnar på min brors del då han står som ägare. Kan hon kräva sin del?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline.

Jag uppfattar din fråga som att du undrar om rätt till kvarlåtenskapen utgör en rätt till hälften av egendomen eller om det är värdet av egendomen som gäller. Vidare hur bilen ska hanteras som ägs av den avlidne maken. Här aktualiseras Äktenskapsbalken (ÄktB) och Ärvdabalken (ÄB).

Fördelningen av egendomen sker genom en lottläggning med eventuell skifteslikvid
När en make avlider ska det ske en bodelning, enligt ÄB 23 kap 1 § och ÄktB 9 kap 1 § . Egendomen som är giftorättsgods (ÄktB 10 kap 1 §) räknas ihop (ÄktB 11 kap 1 §) och fördelas mellan dem genom en likadelning (ÄktB 11 kap 3 §). Av tillgångarna dras skulderna av (ÄktB 11 kap 2 §). Det makarna fått från bodelningen läggs samman med skulderna, och utgör giftorättsandelen. Giftorättsandelen är den andel makarna sedan ska få värde för i en så kallad lottläggning. Lottläggningen sker i enlighet med ÄktB 11 kap 7 § och här fördelas egendomarna mellan dem. Om ena maken får mer i egendom än vad den ska få enligt giftorättsandelen, ska maken betala en så kallad skifteslikvid till maken som fått för lite, enligt ÄktB 11 kap 9 §.

Bedömningen i ditt fall
Bedömningen i ditt fall blir så att all egendom som är din brors och hans frus egendom som utgör giftorättsgods ska läggas ihop och delas lika mellan dem. Skulderna dras av och sedan delas egendomarna lika mellan dem. Egendomen delas sedan mellan dem. Särkullbarnens rätt till arv utgör en rätt till kvarlåtenskapen, som då utgör en rätt till viss egendom maken fått genom lottläggningen.

Om bilen inte är enskild egendom utgör den giftorättsgods
Om bilen inte är enskild egendom genom att den är det genom äktenskapsförord eller står under villkor att den ska vara din brors enskilda enligt ÄktB 7 kap 2 § 1 st så utgör den giftorättsgods och frun har rätt till hälften av värdet på bilen. Detta kan hon utkräva enligt ÄktB 10 kap 1 § och 7 kap 2 §.

Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att åter vända dig till oss på Lawline!

Mvh

Josefine WendeliusRådgivare