FrågaFAMILJERÄTTBodelning28/02/2022

Utgör gåva gemensam samboegendom?

Hej!

Min dotter och hennes sambo sen 11 år bodde i en gemensam bostadsrätt då han i gåva fick en annan bostadsrätt. De totalrenoverade denna och tog gemensamma lån och flyttade sen in i den tillsammans.

Nu verkar det som att han vill separera, och då undrar jag hur det blir med lägenheten. Han står som ägare till 100%.

MVH

Sophie

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår i mitt svar ifrån att inget samboavtal upprättats. Finns ett samboavtal så är det gällande före lagtext.

När ett samboförhållande upphör av annan anledning än äktenskapsingående så ska samboegendomen fördelas mellan samborna om någon av samborna begär det (8 § SamboL). Vad som avses med samboegendom är bostad och bohag (5 och 6 §§ SamboL). För att lägenheten ska räknas som sambors gemensamma så krävs det att lägenheten ska ha varit avsedd för att vara sambornas gemensamma hem. Eftersom bostadsrätten var ämnad för deras gemensamma bruk när han fick lagfart så är den att betraktas som deras gemensamma.

I samboegendom ingår emellertid inte egendom som sambo fått i gåva av någon annan än den andra sambon med villkor att gåvan skulle utgöra enskild egendom (4 § 1 punkten SamboL). Framgår det av gåvobrev att bostadsrätten ska utgöra enskild egendom så är den således din dotters sambos enskilda egendom och han har full äganderätt. Finns inget villkor om att gåvan ska utgöra enskild egendom är bostadsrätten emellertid att betrakta som deras gemensamma egendom, eftersom den varit avsedd för gemensamt bruk.

Kontakta gärna Lawline på nytt vid fler frågor!

Med vänliga hälsningar

Amanda LaulumaaRådgivare