FrågaFAMILJERÄTTBodelning22/03/2022

Utgör egendom giftorättsgods eller enskild egendom?

jag kanske inte va riktig tydlig med att min exfru hade skrivit över huset på mig. Vad jag har, är ett avtal med min exfru där hon ÖVERLÄT fastigheten till mig på ett villkor att jag tar över en skuld som hon hade hos kronofogden då. Vad jag undrar är, om man kan anse att jag har fått huset som en gåva?

citat ur avtalet: XXXXX överlåter fastigheten till mig.

Min fråga är:

Har då min nuvarande fru rätt till 50% av husets värde vid en skilsmässa, då jag har fått huset som av mitt ex?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om huset som skrivits över på dig av din tidigare fru ska betraktas som giftorättsgods och således ska delas vid en eventuell skilsmässa med din nuvarande fru, eller om huset ska anses utgör din enskilda egendom. Jag kommer i mitt svar att referera till Äktenskapsbalk (1987:230) (hädanefter ÄktB)

Egendomsfördelningen inom ett äktenskap

Inom äktenskap delas makarnas egendom upp i två kategorier. Den ena är enskild egendom, vilket är egendom som tillhör den ena maken ensamt, och som den andra maken inte har något anspråk på vid en bodelning. Den andra kategorin är s.k. giftorättsgods, vilket båda makarna har rätt att få delat vid en bodelning. Giftorättsgods kan bestå av saker som är inköpta både innan och efter äktenskapets ingående. Det ska tilläggas att egendom som utgör giftorättsgods i rent lagteknisk mening ändå kan hållas utanför en bodelning, om det är så att egendomen har en väldigt personlig koppling till en part, se 10 kap. 2 § ÄktB. Det kan då röra sig om kläder eller presenter eller liknande. Att göra den kopplingen gällande ett hus är dock svårt.

Även om egendom formellt tillhör den ena maken kan egendomen alltså utgöra s.k. giftorättsgods. All egendom som inte tydligt är enskild egendom är giftorättsgods, se 7 kap. 1 § ÄktB. Vid en bodelning ska sedan allt giftorättsgods ingå, se 10 kap. 1 § ÄktB.

Göra egendom till enskild egendom vid förvärvet

Egendom som tillhör någon av makarna kan endast bli enskild under de förutsättningar som finns i 7 kap. 2 § ÄktB. Konsekvensen av att egendom är enskild är att det helt hålls utanför makarnas ekonomiska mellanhavanden.

För att ett hus som förvärvas som du beskriver ska vara enskild egendom krävs det två saker. Dels att det tydligt framgår av handlingarna vid överlåtelsen att egendomen ska vara enskild, dels att det rör sig om en gåva. Det går inte att ställa upp samma villkor vid ett köp nämligen.

Med den kortfattade formuleringen du har bifogat som stöd går det inte att säga att egendomen ska vara enskild, eller att det kan ses som en gåva. Om det är så att det finns vidare text som säger att egendomen ska vara din enskilda egendom kan den vara det, förutsatt att överlåtelsen kan anses vara en gåva. Eftersom det har utgått en viss motprestation i ditt fall (övertagandet av skulden, som kan ses som en betalning) får man försöka avgöra om det ändå kan anses vara en gåva, på grund av att motprestationen eventuellt är så ringa i förhållande till husets värde.

Gällande en överlåtelse av en fastighet där det är oklart om det är en gåva på grund av att en motprestation har skett har man i praxis uttalat sig om avgränsningen. Rättsfallet som jag kommer referera till lite längre ner gäller just en fastighet, och du nämner endast ett hus i din fråga. Klassificeringen av egendomen är viktig gällande just hus och det är vanligt att man i vardagligt tal blandar ihop begreppen. Kort kan följande sägas. Fast egendom är jord, som delas in i fastigheter, se 1 kap. 1 § jordabalk. Om en person äger mark äger denna alltså en fastighet. Om det står en byggnad på fastigheten, och fastighetsägaren även äger byggnaden tillhör byggnaden fastigheten, och den som köper hus och mark av fastighetsägaren har således köpt fast egendom i form av ett hus med en tomt, se 2 kap. 1 § jordabalk. Om det är så att man inte äger marken, men likväl huset är inte huset i sig en fastighet.

Anledningen till att jag går igenom detta är att man i praxis har uttalat sig om gränsdragningen mellan köp och gåva, och att rättsfallet i fråga gäller just förvärv av fastighet. Är det så att du äger hus och mark, kan man söka klar ledning i rättsfallet om man vill avgöra om det kan röra sig om en gåva. Om det inte är fallet får man vara lite mer försiktig. Högsta domstolen har i NJA 2008 s. 457 sagt att en överlåtelse av en fastighet kan anses vara en gåva "om gåvomomentet är så framträdande att förvärvet i sin helhet har gåvokaraktär". Enkelt uttryck; om det är en väldigt lite ersättning för en väldigt värdefull fastighet kan man säga att det egentligen är en gåva. Exakt hur bedömningen sker är svårt att uttala sig om utan att ha tillgång till aktuella siffror men en väldigt tydlig dissonans mellan de båda kan peka på att det är en gåva.

Enskild egendom genom äktenskapsförord

Om man har egendom som utgör giftorättsgods, och som man vill hålla utanför en bodelning, kan man upprätta ett äktenskapsord. Detta kan göras både innan och under äktenskapets gång. Om det är så att makarna i ett äktenskapsförord kommer överens om att egendom som vardera maken har förvärvat ska vara enskild egendom kommer huset att vara enskild egendom och således inte utgöra giftorättsgods. Ett sådant förord kan också upprättas under äktenskapet för egendom som förvärvas senare, men med en lite annorlunda formulering i det fallet.

Det är viktigt att komma ihåg att det finns vissa formkrav som måste iakttas för äktenskapsförord och makar kan inte skriva ett äktenskapsförord inbördes hur som helst.

Det krävs enligt 7 kap. 3 § ÄktB att äktenskapsförordet är:

-Skriftligt

-Daterat

-Undertecknat av makarna

-Registrerat hos Skatteverket

Slutsatser

Om det är så att du anser dig ha förvärvat huset genom gåva måste man först avgöra om det faktiskt kan anses vara en gåva, och dels om det finns ett tydligt förbehåll kopplat till överlåtelsen som gör huset till enskild egendom. Om det inte finns, eller om det de facto är en form av överlåtelse som inte kan ses som en gåva kan man inte enbart utifrån överlåtelsen säga att huset är enskild egendom. I det fallet kommer huset ingå i en bodelning med din nuvarande fru.

Om man inte sett till överlåtelsen kan säga att huset utgör enskild egendom kan detta regleras genom ett äktenskapsförord. Om det är så att ni inte har ett äktenskapsförord kan ni under äktenskapets gång upprätta ett sådant. Detta bör med fördel ske i samråd med en jurist.

Om du skulle vilja ha hjälp med att upprätta ett äktenskapsförord, eller om du annars skulle ha några frågor kring mitt svar får du gärna höra av dig till: Daniel.Hogman@lawline.se

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Daniel HögmanRådgivare