Utgör banktillgångar giftorättsgods?

Hej, Jag är gift med en 22 år yngre kvinna,vi har inga gemensamma barn men jag har 3 st från ett tidigare äktenskap. När jag avlider,vad händer med div.konton? Vi har varsitt sparkonto samt ett gemensamt. Det är väl bara min del av kontona som hon och mina barn ska dela på?dvs mitt sparkonto samt min del av vårt gemensamma sparkonto. Ex. Säg att vi har 600 000kr på vårt gemensamma konto. Det är väl bara mina 300 000kr Hon och mina barn skall dela på ? Hon har ju satt in de andra 300 000kr själv. Hälsningar Betänksam pensionär

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du vill veta vad som ingår i en persons kvarlåtenskap och, mer specifikt, huruvida banktillgångar utgör giftorättsgods eller inte. Bestämmelser om bodelning finns i äktenskapsbalken. Bestämmelser om successionsrätt finns i ärvdabalken. Jag kommer därför att utgå från dessa i mitt svar.

Hur bestäms kvarlåtenskapens storlek?

När en person har gått bort ska dennes kvarlåtenskap fördelas, antingen genom arv eller genom testamente. I det fall den avlidna var gift vid sin bortgång ska emellertid en bodelning först göras för att fastställa kvarlåtenskapens storlek (1 kap. 5 § och 9 kap. 1 § äktenskapsbalken och 23 kap. 1 § andra stycket ärvdabalken). I bodelningen ska makarnas giftorättsgods ingå (10 kap. 1 § äktenskapsbalken). Med giftorättsgods avses all egendom som inte har gjorts till enskild egendom (7 kap. 1 § äktenskapsbalken). Detta omfattar även banktillgodohavanden om dessa inte har gjorts till enskild egendom. Sådan egendom kan dock göras till enskild egendom bl.a. genom äktenskapsförord (7 kap. 2 § äktenskapsbalken).

Vid bodelningen ska sedan makarnas respektive andelar i boet beräknas (11 kap. 1 § äktenskapsbalken). Vid beräkningen av andelarna ska först avdrag för eventuella skulder göras (11 kap. 2 § äktenskapsbalken). Därefter ska andelarna läggas samman och delas lika mellan makarna (11 kap. 3 § och 6 §§ äktenskapsbalken). Det som de båda makarna härvid erhåller utgör deras giftorättsandelar. Kvarlåtenskapen utgörs sedan av den avlidnas giftorättsandel samt eventuell enskild egendom.

Vad innebär detta i ditt fall?

Förutsatt att jag har förstått omständigheterna korrekt, och att de inte har gjorts till enskild egendom på något sätt, kommer samtliga era banktillgångar att utgöra giftorättsgods och därmed ingå i en eventuell bodelning. Vid en eventuell bodelning skulle de, i så fall, läggas ihop och sedan delas lika mellan er. Skulle era banktillgångar vara era enda tillgångar skulle ni då få 300.000 kr var i giftorättsandel. Skulle du inte ha någon enskild egendom skulle din kvarlåtenskap utgöras av din giftorättsandel på 300.000 kr.

Jag hoppas att du har fått ett någorlunda hjälpsamt svar på din fråga. Frågor som rör bodelning och kvarlåtenskap kan vara ganska krångliga och om något är oklart eller om du har några ytterligare funderingar så får du gärna återkomma. Detsamma gäller givetvis även i den mån jag har missförstått din fråga. I den mån du är intresserad kan du även läsa vidare om ämnet på Sveriges domstolars hemsida här.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare