Utgör avlastning av väskor och familj parkering?

Hej. Jag fick en påminnelse från HOJAB Parkeringsservice på Säve flygplats i Göteborg, trots att jag inte fick en bot på plats. Dom anser inte att dom gjort något fel utan att parkeringsvakten kan skriva böter från avstånd om han anser att en felparkering är utförd. Orsaken till boten är att jag stod på ett FÖRBUD ATT PARKERA område. Jag vet att jag stod fel men ställde bilen där bara för en minut så att jag kunde lasta väska och familj i bilen! Är det att parkera?

Lawline svarar

Hej.

Jag rekommenderar att du läser ett tidigare svar från mig på en liknande fråga (avlastning vid flygplats).

http://lawline.se/answers/avlastning-vid-flygplats-parkering-eller-stannande

Var dock noga med att detta enbart gäller i de fall det var en zon med parkeringsförbud. Vore det istället stoppförbud (vilket enligt min erfarenhet är mycket vanligt i anslutning till flygplatser).

Min uppfattning är att om situationen var som du gör gällande, d v s att du endast lämnade bilen för en minut så rör det sig inte om parkering.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare