FrågaARKIVÖvrigt17/11/2020

Utgår det någon gåvoskatt i Danmark?

Ni har i ett svar gällande arv när arvlåtare bor i Sverige och arvtagaren i Danmark meddelat att det är Eus arvsförordning som gäller och att det då är arvlåtarens hemvist som avgör och att det då inte utgår någon arvsskatt då Sverige inte tar ut någon sådan..Har själv varit i kontakt med oresunddirekt@skatteverket gällande samma sak men där det är frågan om gåva.Det svar jag fått är att om gåvans värde är mer än 67 100(2020)skall det betalas en avgift på 15% av gåvans värde.Och att reglerna gäller oavsett om givaren finns i Danmark eller Sverige.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Inledningsvis vill jag bara poängtera att jag har svårt att urskilja en fråga i ditt inskick. Jag kan inte heller kommentera det inlägget som vi skrivit tidigare då du inte har länkat dit.

Jag tänker däremot översiktligt förklara vad som händer om man skickar en gåva från Sverige till danmark.

Till att börja med så är arvs- och gåvoskatten i Sverige avskaffad sedan länge. Det innebär att Sverige tar inte ut någon skatt vid arvsskiften eller kräver att man deklarerar gåvor.

I Danmark däremot så har de fortfarande kvar sin arvs och gåvoskatt. Däremot måste isåfall gåvan förmedlas av någon som är bosatt i Danmark. Därav kan det absolut vara så att om någon som bor i Danmark skickar en gåva till Sverige måste denne deklarera för det, däremot inte den som får gåvan i Sverige. Hur exakt den danska skattekonstruktionen ser ut kan inte jag svara på här.

Om du önskar komma i kontakt med vår byrå är du varmt välkommen att kontakta mig på min mailadress: andre.blomquist@lawline.se

Hoppas du fick svar på din fråga,

MVH

André BlomquistRådgivare