Utflyttning vid kvarsittningsrÀtt

HejđŸŒ· MĂ„ste den som fĂ„r kvarsittningsrĂ€tt vid skilsmĂ€ssa bo under samma tak som sin antagonist, under de 14dgr (kan detta beslut ta lĂ€ngre tid?) som det tar innan beslutet Ă€r fattat? Jag uppskattar svarđŸ„€

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vÀnder dig till Lawline med din frÄga!

Din frĂ„ga aktualisera bestĂ€mmelserna i Äktenskapsbalken (ÄktB).

Vid Ă€ktenskapsskillnad dĂ€r bĂ„da parterna vĂ€grar att flytta ut fĂ„r domstolen avgöra vem av makarna som har mest behov till att bo kvar i den gemensamma bostaden tills dess att en bodelning har gjorts, under förutsĂ€ttning att en av makarna har yrkat pĂ„ detta (14 kap. 7 § ÄktB). Den, som domstolen har bedömt ha bĂ€st rĂ€tt, fĂ„r kvarsittningsrĂ€tt. Innan dess att beslutet om kvarsittningsrĂ€tt har gjorts kan makarna inte krĂ€va att den andre ska flytta ut. Det Ă€r efter beslutet har gjorts som den, som har kvarsittningsrĂ€tt, kan krĂ€va att den andre mĂ„ste genast flytta ut frĂ„n bostaden.

Hur lĂ„ng tid det tar för beslut om kvarsittningsrĂ€tt kan variera. Det kan dessutom anses som att den ena inte har behov av den gemensamma bostaden om den vĂ€ljer att flytta ut innan beslut om kvarsittningsrĂ€tt, om inte personen kan pĂ„ nĂ„got sĂ€tt bevisa att den nya bostaden endast Ă€r tillfĂ€llig.

Jag hoppas att du har fÄtt svar pÄ din frÄga. Du Àr mer Àn vÀlkommen att Äterkomma med fler funderingar.

Med vÀnliga hÀlsningar,

Nina Mai

Nina MaiRĂ„dgivare