Utflyttad hyresgäst hämtar inte sina saker

Hej

Jag hyrde ut min lägenhet i andra hand. När hyresgästen flyttade ut upptäckte jag att en vägg var missfärgad med färg pennor. Jag informerade hyresgästen att jag kommer skicka en offert från en målare och att jag kommer dra av det från depositionen. Hyresgästen blev upprörd och sagt att jag kommer få höra från hans advokat. Nu vägrar hyresgästen att hämta sina saker (bla. En tvättmaskin) som han har i mitt förråd. Han betalar ingenting och undrar om man får göra så? Han vill gärna ha sin post som fortsätter att komma, då jag sagt han kan få sin post när han hämtar sina saker. Men hörde aldrig av sig. Frågan är nu. Jag har sålt min lägenhet och måste tömma förrådet. Får jag lov att slänga hans saker?

Mvh

Stressad bostadssäljare

Lawline svarar

Hej!

En person har inte rätt att göra sig av med en annan persons saker utan dennes tillstånd, trots att de är i ens egna bostad. Du har därför inte rätt att varken slänga, sälja eller på annat sätt göra dig av med sakerna som personen vägrar att hämta. Skulle du göra det gör du dig skyldig till olovligt förfogande enligt 10 kap 4 § brottsbalken.

Det är inte heller tillåtet att lämna kvar sina saker hos någon annan om man blivit ombedd att hämta dom. Hämtar man inte sakerna trots att man blivit ombedd att göra det så kan det utgöra brottet egenmäktigt förfarande, 8 kap 8 § brottsbalken. Detta eftersom besittningen till bostaden rubbas genom att dess användbarhet begränsas.

Om du trots många försök inte får personen att hämta sakerna skulle jag påpeka att det är ett brott att inte hämta sakerna och vid den kontakten sätta en tidsfrist på hur lång tid personen har på sig att hämta sakerna innan du polisanmäler personen.

Du kan även ansöka om s.k. vanlig handräckning hos Kronofogden. Kronofogden kommer då uppmana din tidigare hyresgäst att hämta egendomen som finns i din bostad.

I detta fall kan personen antingen gå med på det du begär alternativt bestrida kravet på att hämta sakerna. Skulle personen bestrida så får du fundera över och ta ett beslut om ifall ärendet ska lämnas över till tingsrätten för prövning. Svarar personen inte allt på kronofogdens meddelande så kan kronofogden ha möjlighet att hämta sakerna på hyresgästens bekostnad. Skulle personen inte betala den kostnaden så är det emellertid du som får stå för den kostnaden.

Hoppas du har fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning

Sandra RustRådgivare