Utebliven leverans

2017-10-14 i Konsumentköplagen
FRÅGA
Hej Jag undrar vem som ska stå för fraktkostnaden vid utebliven leverans , köparen eller säljaren ?Tacksam för svar
SVAR

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Om du har köpt varan i egenskap av privatperson så är det företaget som ska stå för fraktkostnaden. Enligt konsumentköplagen 7 § ska (om inget annat är avtalat) säljaren svara för transportkostnader och andra kostnader för varan.

Företaget är alltså skyldigt att bekosta frakten.

Säljarens dröjsmål

Utebliven leverans betyder att säljaren är i dröjsmål (konsumentköplagen 9§). Vid dröjsmål har du som köpare rätt att kräva att säljaren fullgör köpet och genomför leveransen till dig. Säljaren är skyldig fullgöra köpet så länge det inte föreligger hinder som gör att säljaren inte kan genomför leveransen. Detta framgår av 12 § konsumentköplagen.

Du som köpare kan också häva köpet i vissa fall. Om köparen har krävt att få leverans inom en bestämd (skälig) tilläggstid och säljaren inte levererar får köpet hävas.

Om dröjsmålet är av väsentlig betydelse eller om köparen meddelat säljaren om att det är avgörande med leverans en viss dag för att köparen alls skulle ha ingått avtalet kan köparen också häva köpet. (13 § konsumentköplagen).

Robin Uddén
Du är välkomna att boka en erfaren jurist för fortsatt juridisk rådgivning genom att skicka en kostnadsfri bokningsförfrågan till Lawlines Juristbyrå här.
Våra jurister på Lawline Juristbyrå erbjuder rådgivning inom en rad olika områden och hjälper dig i ditt specifika ärende utifrån ditt behov.
Fick du svar på din fråga?
Senaste besvarade frågorna inom Konsumentköplagen (1283)
2021-09-22 Har jag rätt att häva köpet om leveransen av en vara jag beställt är försenad?
2021-09-20 Kan ett företag ta ut en administrationsavgift för att göra en återbetalning?
2021-09-20 Säljaren lämnar ingen garanti?
2021-09-19 Går det att ångra köp i butik med stöd av konsumentköplagen?

Alla besvarade frågor (95785)