Utbildning för förvaltning av arv i internationella sammanhang

Hej! Frågan jag efterlyser svar på gäller förvaltning av arv. Jag är en frånskild mor till två döttrar. Båda är svenska och amerikanska medborgare. Den ena bor i Berlin, Tyskland, den andra i Sverige. Deras far är amerikan och bosatt i Kalifornien. Döttrarna kommer i sinom tid ärva en substantiell förmögenhet efter sin far. Hela hans kvarlåtenskap reguleras av en amerikanskt "trust". Eftersom förvaltning av arv kräver mer än sedvanlig kunskap i vardagsekonomi, undrar vi om ni kan rekommendera någon utbildning eller kurs/er som täcker förvaltning av arv som även involverar internationell rätt. Tanken är att hon tillgodogör sig tillräcklig med kunskap för att dels utöva uppgiften så bra och informerad som möjligt och dels för att vara kapabel nog för att ställa de rätta frågor för att få rätt svar. Därutöver vill hon helst undvika att eventuellt missledas eller luras om/när hon i framtiden anlitar professionell hjälp. Med tack och vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

Utbildning/kurser

Jag kan tyvärr inte tala för privata företag som erbjuder utbildningar inom området då kvalitén på dessa kan variera enormt. Det betyder inte att det inte finns privata kurser med bra kvalité som är skräddarsydda för er situation, men de får ni söka upp på eget bevång.

Den säkraste källan för att lära er om förvaltning av arv i internationella sammanhang vore att söka kurser inom juridik. I princip alla universitet i Sverige som har juristutprogrammet erbjuder även fristående kurser i juridik för den som vill lära sig mer utan att hoppa på juristprogrammet. Många av dessa kurser kan även läsas på distans, t.ex familjerättskursen vid Högskolan i Borås eller någon av de fristående kurserna på juridiska fakulteten i Lund. Skatteverket är även alltid ett alternativ att vända sig till i frågor om arv.  Det kan även vara en god idé att söka kurser som kombinerar juridiken med ekonomi såsom ekonomisk familjerätt.

antagning.se kan ni söka på alla program och fristående kurser på universitetsnivå i Sverige för att se utbudet och därigenom skräddarsy kunskapen ni vill lära er.

Avslutade råd

Det är en mycket god tanke att utbilda er själva inom området så att ni är så informerade som möjligt och kan undvika att luras. En kombination av juridiska och ekonomiska fristående kurser på universitetsnivå skulle vara den säkraste vägen att gå. Arvsrätt kan dock ibland bli komplicerat, speciellt i internationella sitautioner då även internationella överenskommelser spelar en central roll. Då det i ert fall handlar om en substantiell förmögenhet i internationellt sammanhang vore mitt bästa råd att anlita juridisk rådgivning sekunden då det blir av relevans. Är ni rädda för att bli lurade eller att rådgivningen ska vara dålig kan ni alltid samtala med flera olika byråer innan ni gör ert val för att se vilken som känns bäst. Det kan även vara mer förmånligt att kontakta byråer som är mer etablerade på marknaden och som har specialistkunskap inom ämnesområdet.

Om ni har fler frågor om ert ärende är ni välkomna att höra av er till mig på alexander.martensson@lawline.se, så ska jag göra mitt bästa för att hjälpa er ytterligare. Jag kan även sätta er i kontakt med vår ordinarie byråverksamhet om det kvarstår osäkerheter efter vår kontakt.

Med vänlig hälsning,

Alexander MårtenssonRådgivare