Upptäckt fel i vara inom 6 månader, vem står för reparationen?

Hej!

I Maj köpte jag en bil från en bilfirma, och 4 månader efter köpet har jag fått en diagnos på att växellådan måste bytas. Har jag rätt att åberopa konsumentköplagen i detta fall då felet är allvarligt och av väsentlig betydelse, samt att jag har upptäckt felet inom . 6 månader efter köpet. Kan säljaren, i detta fall bilfirman, att stå för kostnaden av reparationen?

Behöver nu en vägledning om hur jag ska gå tillväga för att jag ska sköta det på det mest korrekta sättet som möjligt.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

Det låter på din fråga som att du är en privatperson, därför kommer jag att utgå ifrån detta.

Självklart kan du åberopa konsumentköplagen och reklamera d.v.s. klaga på felet, se 16 §, 19 §, 20 a § och 23 § i konsumentköplagen. Utgångspunkten är att felet är ursprungligt under dem första sex månaderna och det betyder i detta fall att bilförsäljaren ansvarar för fel som visar sig under just dessa sex månader. Kan däremot bilförsäljaren bevisa att felet inte är ursprungligt finns det inte så mycket att göra åt och denne blir då inte skyldig att åtgärda felet.

När felet är ursprungligt kan du i första hand kräva avhjälpande av bilförsäljaren, vilket betyder att denne står för bytet av växellådan. Du ska alltså inte betala något extra för detta.

För att reklamera på korrekt sätt rekommenderar jag dig att klaga på felet skriftligen och så snart som möjligt till företaget.

Jag hoppas ni löser det och jag önskar dig lycka till, du har lagen på din sida!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare