Uppskovsavdrag för andel i gemensam fastighet vid äktenskapsskillnad

Hej! Jag och min man ska skiljas och han vill lösa ut mig ur vår gemensamt ägda villa. Nu till mina två frågor: jag har tidigar fått uppskov vid två fastighetsförsäljningar (bfr) och har ett uppskovsbelopp á 533 333 kr. Om han löser ut mig kommer han att överta det beloppet, antar jag (för jag får väl inte ta med mig uppskovsbeloppet till min nya bostad - ska köpa en brf?) och då är frågan hur mycket detta ska påverka det belopp han ska betala mig? Ska vi dra av skatten (22%) på de 533 333 kr? (= 117 333 kr) från köpebeloppet? Eller finns det något sätt jag kan ta med mig uppskoven från tidigare bostadsförsäljningar till mitt nya boende i en brf? Sen undrar jag också om jag måste låta honom lösa ut mig eller om jag har rätt att begära en försäljning, då alla mäklare är överens om att jag förlorar ganska mycket pengar på att låta honom lösa ut mig? Ett jättestort tack i förväg för hjälpen! Hälsningar Helena

Lawline svarar

Hej,

Du får ta med dig uppskovsbeloppet eftersom det är knutet till dig som person och din skattskyldighet, och inte till fastigheten.

Förklaring: Av 47 kapitlet Inkomstskattelagen, som du hittar https://lagen.nu/1999:1229#K47, följer att uppskovsbeloppet är knutet till den skattskyldige och transaktioner som denne genomför.

Vad gäller utlösning av gemensam bostad står i äktenskapsbalken det att den make som "bäst behöver" bostaden  har rätt att lösa ut den andra maken. Det anses bero på vilken av makarna som skall ha vårdnaden om barnen, har lättast att hitta en ny bostad etc. För att få lösa ut den andres andel måste man också kunna visa att det är skäligt. Det ska också alltid ske till marknadspris.

Se 8 och 10 §§ i 11 kapitlet i äktenskapsbalken, som du hittar https://lagen.nu/1987:230#K11P8.

Thomas HefnerRådgivare