FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt05/10/2016

Uppsägningstid trots avsaknad av avtalsreglering

Hej, jag bor just nu i ett hyreshus och skall flytta till lägenhet, min hyresägare kräver att jag bor kvar/betalar för 3 månader i "uppsägningstid" men de står ingen uppsägningstid på avtalet vi gjorde när jag flyttade in. Har han rätt till att kräva detta av mig?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

I Sverige råder en avtalsprincip som kallas för "Pacta sunt servanda" och som betyder "avtal ska hållas" på latin. Detta innebär att det man har avtalat om ska hållas och att avtalsparterna är rättsligt bundna av avtalets innehåll. Denna princip finns inte uttryckligen i lag men den har ändå samma rättskraft.

Vi har även avtalsfrihet som säger att man i stort sätt kan avtala om vad som helst. Det enda som krävs är samstämmiga viljeförklaringar.

Det ovanstående innebär att det som står i avtalet som ni har slutet vid hyrans ingående är det som gäller och det som du och hyresvärden är skyldig att anpassa er efter.

Då det inte finns reglerat i avtalet om uppsägningstid så kan hyresvärden heller inte nu i efterhand komma och kräva det från dig.

Hoppas du har fått svar på din fråga! Mitt svar följer av Avtalslagen och tillhörande avtalsrättsliga principer.

Mvh,

Cornelia NajafiRådgivare