FrågaARBETSRÄTT27/10/2015

Uppsägningstid i LAS

Hej. På mitt anställningsavtal står det uppsägning enligt avtal. Vi har inget kollektivavtal. Hur lång uppsägning har jag då. Har varit anställd i nästan 2 år.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Enligt lydelsen i ditt anställningsavtal verkar det som att ni har ett avtal om uppsägningstid, du kanske bör prata med din arbetsgivare huruvida ni har avtalat om det tidigare. Jag utgår i mitt svar från att ni inte har avtalat om det, dessutom uppgav du att arbetsgivaren inte tillämpar kollektivavtal. I så fall gäller reglerna i Lag om anställningsskydd (LAS).

Har du tillsvidareanställning är din uppsägningstid en månad, vilket gäller både om du säger upp dig själv eller om din arbetsgivare säger upp dig, 11 § LAS (https://lagen.nu/1982:80#P11S1). När du har jobbat hos din arbetsgivare i över två år har du dock rätt till en uppsägningstid på två månader.

Har du däremot tidsbegränsad anställning är huvudregeln att anställningen pågår tills dess att den har löpt ut, om ni inte har avtalat om annat.

Värt att komma ihåg är att uppsägningstiden i LAS är en minsta uppsägningstid, det går inte att avtala om en kortare uppsägningstid än vad som föreskrivs i LAS.

Sammanfattningsvis har du alltså en uppsägningstid på minst en månad om du har tillsvidareanställning, har du en tidsbegränsad anställning är huvudregeln att avtalet inte kan sägas upp.

Jag hoppas att svaret var tillfredsställande!

Vänligen,

Sarah SaajakariRådgivare