Uppsägningstid för provanställning

Är under provanställning på 6 månader. Började i slutet av september hur lång uppsägningstid har jag då?

Är medlem i handelsanställdas förbund. Företaget har unionen som fackförbund.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Provanställning uppsägningstid?

Din fråga aktualiserar lagen om anställningsskydd. Enligt 4 kap. 6§ 1 stycket LAS får avtal ingås om en tidsbegränsad provanställning på 6 månader. Om en arbetstagare eller arbetsgivare inte vill att anställningen ska fortsätta efter att prövotiden gått ut (6 månader) ska besked om detta lämnas till motparten senast vid prövotidens utgång. Om inte detta görs övergår provanställningen till en tillsvidare anställning, 4 kap. 6§ 2 stycket LAS. En provanställning kan avbrytas före prövotidens utgång om inte annat har avtalats, 4 kap. 6§ 3 stycket LAS.

Provanställning uppsägningstid om det finns ett kollektivavtal?

Av din fråga framgår det att du är medlem i handelsanställdas förbund och att företaget har unionen som fackförbund. Enligt 27§ MBL är arbetsgivare och arbetstagare bundna av kollektivavtal och de kan inte ingå avtal sinsemellan om sådant som skulle strida mot kollektivavtalet. Om det finns angett i kollektivavtalet hur lång uppsägningstid du har bör detta gälla för dig, såvida det inte finns andra omständigheter som tyder på annat.

Vänliga hälsningar,

Linnéa LingemarkRådgivare