Uppsägningstid enligt LAS

Hej! I mitt anställningsavtal så står det att jag har 6 månaders uppsägningstid om jag säger upp mig innan min första dag (22/8), därefter har jag tre månaders uppsägningstid. Däremot har min arbetsgivare uppsägningstid enligt LAS. Denna arbetsgivare är inte ansluten till något kollektivavtal. Jag undrar om inte detta går emot LAS eftersom det ger mig som arbetstagare sämre rättigheter och villkor än vad arbetsgivaren har? Tack på förhand! Rebecca

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågan om uppsägningtid regleras antingen genom LAS (lagen om anställningsskydd), kollektivavtal eller genom enskilda anställningsavtal. Jag tolkar din fråga som att du har ett enskilt anställningsavtal där villkoren är att du har tre månaders uppsägningstid om du säger upp dig, och din arbetsgivare har en månads uppsägningstid.

Enligt LAS gäller det en uppsägningstid på minst en månad för både arbetsgivare och arbetstagare (11 § 1 st. LAS). LAS är dock semidispositiv vilket innebär att du och din arbetsgivare kan avtala om bättre förmåner och en annan uppsägningstid så länge det är till din fördel. Det är tillåtet att genom ett enskilt anställningsavtal, avtala om förmånligare villkorer än det som anges i LAS. Detta innebär att du kan avtala om att din arbetsgivare ska ha längre uppsägningstid. Eftersom uppsägningstiden inte strider mot LAS, kan problemet endast lösas genom att du pratar med din arbetsgivare och förhandlar fram andra villkor.

Jag hoppas att detta besvarade din fråga. Har du fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Doorsa SalehyRådgivare