Uppsägning utan saklig grund?

Hej

Jag har blivit uppsagd utan någon anledning! Min chef har bara skickat ett uppsägningspapper där mycket kort framgår att jag är uppsagd. Får man bli uppsagd så ?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Lagen om anställningsskydd(LAS) reglerar vad som gäller när en arbetstagare blivit uppsagd. Jag kommer därför utgå från att du är en arbetstagare som omfattas av LAS, 1 § LAS.

Enligt 7 § LAS kan inte en arbetsgivare säga upp en arbetstagare utan anledning, det måste alltid föreligga saklig grund för uppsägningen. Därför har du som arbetstagare rätt att få veta varför du blivit uppsagd, och denna information ska vara skriftlig om man som arbetstagare begär det (9 § LAS).

En uppsägning kan antingen grundas på personliga skäl eller på arbetsbrist. Om uppsägningen skett av personliga skäl får dessa skäl inte enbart vara sådana som arbetsgivaren har vetat om i mer än två månader. Det framgår heller inte om din chef nämnt något om din uppsägningstid i brevet. Du har nämligen rätt till uppsägningstid enligt 11 § LAS.

Min rekommendation

Jag rekommenderar dig att i första hand prata med din chef där du kräver att hen anger om uppsägningen skett av personliga skäl eller p.g.a. arbetsbrist då jag utifrån den information du angett inte kan se att det föreligger en saklig grund för att avsluta din anställning. Vidare råder jag dig att även ta kontakt med ditt fackförbund (om du är medlem).

Återkom gärna om du har fler funderingar!

Vänligen,

Siva ArifRådgivare