Uppsägning på grund av utomtjänstlig brottslighet

Hej, Jag har begått ett brott (upprepade ringa stölder) på min fritid som jag troligtvis kommer att bli dömd för. Det finns ingen koppling mellan det som skett och mitt arbete eller mina arbetsuppgifter. Jag arbetar på en liten arbetsplats (10 anställda) där jag jobbar tätt med VD och har en del kundkontakter. Jag har varit anställd i över 10 år, har alltid skött mitt jobb och aldrig fått några anmärkningar. Är det troligt att jag kommer att bli av med jobbet om mitt brott kommer fram till min arbetsgivare? Är brottet en grund för att förtroendet mellan mig och arbetsgivaren skadats tillräckligt för ett avskedande?

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln är att brott som begås i tjänst ofta medför en uppsägning. Däremot brott som begås utanför tjänsten behöver inte alltid medföra uppsägning.

Bedömningen brukar landa på hur allvarligt brotten är och om det kan komma att påverka anställningsförhållandet. Är brottet nära kopplat till de uppgifter som den anställde utför kan det allvarligt rubba arbetsgivarens förtroende för arbetstagare.

Beroende på brottets karaktär, arbetstagarens befattning och övriga omständigheter, ska arbetsgivaren se över möjligheten till omplacering innan beslut om uppsägning fattas.

Hoppas du fick klarhet kring läget!

Vänligen,

Tom JendbroRådgivare