Uppsägning på grund av sena ankomster och slarvigt utförda arbetsuppgifter

Hej, Jag har en kompis som jobbar i ett bageri och blev uppsagt pga att hen har utfört arbetsuppgifterna slarvigt och kom ofta för sent till jobbet. Arbetsgivare beslutade att omplacera Min kompis men hen gjorde samma sak vilket menar att hen kom för sent till jobbet samt slarvat med arbetsuppgifterna. Hen fick en månads uppsägningstid. Har arbetsgivaren rätt till att ge endast en månads uppsägningstid samt att säga upp hen? och varför? Tack!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lagstiftning när det gäller arbetsgivares möjligheter att säga upp en arbetstagare samt uppsägningstid är lag (1982:80) om anställningsskydd (LAS). Jag kommer börja med att redogöra för om omständigheterna är sådana att skälig grund för uppsägning föreligger och därefter besvara frågan om uppsägningstid.

Föreligger skälig grund för uppsägning?

Uppsägning från arbetsgivarens sida ska vara sakligt grundad (7 § 1 st. LAS). En uppsägning kan bero på antingen arbetsbrist eller personliga förhållanden. I det här fallet gäller det uppsägning på grund av arbetstagarens personliga förhållanden. I allmänhet krävs då för uppsägning att arbetstagaren har brutit mot eller misslyckats med att uppfylla avtalsförpliktelser som är av väsentligt intresse för arbetsgivaren. Enstaka fall av misskötsamhet utgör vanligtvis inte grund för uppsägning såvida det inte är fråga om allvarliga förseelser.

Om arbetsgivaren har möjlighet till att omplacera arbetstagaren ska det ske i första hand (7 § 2 st. LAS).

I din kompis fall synes det röra sig om mindre allvarliga förseelser, såsom sena ankomster, men även sådan typ av misskötsamhet kan enligt praxis från Arbetsdomstolen utgöra tillräcklig grund för uppsägning om förseelserna upprepas trots att arbetsgivaren klarlagt att beteendet inte tolereras (se t.ex. AD 2000 nr 12). Arbetsgivaren har dessutom fullgjort sin skyldighet att försöka omplacera arbetstagaren innan beslut om uppsägning fattats. Enligt min bedömning är det möjligt att saklig grund för uppsägning föreligger och att arbetsgivaren således har rätt att säga upp din kompis på de grunder du anfört.

Hur lång uppsägningstid har arbetstagaren rätt till?

Uppsägningstiden är alltid för såväl arbetsgivare som arbetstagare minst en månad (11 § 1 st. LAS), men arbetstagaren har rätt till en längre uppsägningstid om denne varit anställd i två år eller mer. Hur lång uppsägningstiden i sådana fall blir är helt beroende av hur lång anställningstiden har varit.

Om den sammanlagda anställningstiden hos arbetsgivaren är minst två år men kortare än fyra år, har arbetstagaren rätt till en uppsägningstid av två månader.

Om den sammanlagda anställningstiden är minst fyra år men kortare än sex år, har arbetstagaren rätt till en uppsägningstid av tre månader.

Om den sammanlagda anställningstiden är minst sex år men kortare än åtta år, har arbetstagaren rätt till en uppsägningstid av fyra månader.

Om den sammanlagda anställningstiden är minst åtta år men kortare än tio år, har arbetstagaren rätt till en uppsägningstid av fem månader.

Om den sammanlagda anställningstiden är minst tio år, har arbetstagaren rätt till en uppsägningstid av sex månader (11 § 2 st. LAS).

Arbetstagaren har rätt till lön och andra anställningsförmåner under uppsägningstiden (12 § LAS).

Jag hoppas att du fått svar på dina frågor. Om fler funderingar uppstår är du välkommen att höra av dig igen!

Vänligen,

Linda KhalidRådgivare