Fråga om en uppsägning måste ha föregåtts av en varning och om arbetsgivaren måste uppge skälen för uppsägningen

Hej.

Jag undrar om en minderårig person kan bli uppsagd utan någon varning eller konkreta uppgifter på att de inte skött sitt jobb.

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar dels om en (minderårig) arbetstagare kan bli uppsagd utan någon varning men dels också om en arbetsgivare är skyldig att uppge skälen för uppsägningen.

Vad beträffar den första delfrågan dvs. frågan om en person kan bli uppsagd utan någon föregående varning är det korta svaret att det beror på. Har nämligen personen ifråga en fast anställning bör en uppsägning oftast ha föregåtts av en varning (se "sakliga skäl" i 7 § LAS). Är det istället fråga om en provanställning har arbetsgivaren alltid rätt att avsluta anställningen trots att någon varning inte getts (6 § LAS). Detta förutsätter givetvis att avslutandet inte sker på exempelvis diskriminerande grunder (jfr 2 kap. 1 § DL).

Vad beträffar den andra delfrågan dvs. frågan om arbetsgivaren måste uppge skälen för uppsägningen är svaret som utgångspunkt nekande. Undantag från detta föreligger om arbetstagaren begär att arbetsgivaren uppger skälen för uppsägningen (9 § LAS).

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare