Uppsägning innan påbörjad tjänst

FRÅGA

Har skrivit på anställningsavtal för ett arbete, fast tjänst utan provanställning med start 1/12. Kan jag säga upp mig/avsäga mig från denna anställning då jag ännu inte påbörjat tjänsten. Jag har 2 månaders uppsägning enligt avtal.

Eller är jag skyldig enligt avtal att påbörja min tjänst, även om det inte skulle blir något varaktigt eller bra för någon av parterna?

Kan jag bli ersättningsskyldig på något sätt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vid fråga om uppsägning så gäller lag om anställningsskydd (LAS).

Som utgångspunkt så gäller en uppsägningstid om en månad vid tillsvidareanställning (fast anställning) 11 § LAS, vilket gäller för uppsägning från både arbetsgivare och arbetstagare (längre uppsägningstid kan gälla om man jobbat en längre tid). Det står dock parterna fritt att avtala om andra uppsägningstider - det enda som gäller är att arbetstagaren inte får sättas i sämre läge genom avtalet (arbetsgivaren kan inte ha kortare uppsägningstid än en månad, däremot en längre). Om det står i ditt anställningsavtal att du har en uppsägningstid på två månader så är det den som gäller. Du ses som bunden av anställningsavtalet genom att du har accepterat det (tackat ja till jobbet). Det spelar därmed ingen roll att du inte påbörjat tjänsten än utan är fortfarande bunden av din uppsägningstid enligt avtalet. Om du säger upp dig idag kommer du därmed vara tvungen att vara tillgänglig för arbete i ytterligare två månader (räknat från uppsägningen). En annan sak är att du kan komma överens med din arbetsgivare om att ni ska frångå detta. Angående om du kan bli ersättningsskyldig så kan du det om du arbetsvägrar - alltså inte utför ditt arbete eller kommer till jobbet. Då kan du bli skyldig att ersätta arbetsgivaren för skada som kan uppkomma (38 § LAS). Du blir däremot inte ersättningsskyldig endast för att du säger upp dig, så länge du är tillgänglig för arbete under uppsägningstiden.

Jag föreslår därför att du pratar med din arbetsgivare och förklarar situationen. Ju tidigare du pratar med arbetsgivaren desto större chans är det att hen låter dig gå utan uppsägningstid.

Hoppas det gav svar på din fråga, och lycka till!

Vänligen,

Fanny RudénRådgivare