Uppsägning av provanställd

Hej! Min flickvän har blivit hotad av sin chef att bli uppsagd pga hon inte är vaccinerad eran mot covid-19, hon är dock ptovanställd, vad gäller?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Det framgår inte om det finns ett kollektivavtal på arbetsplatsen eller inte. Ifall det finns bör hon se vad som gäller där om uppsägning och liknande. För att ta reda på om kollektivavtal föreligger kan hon fråga sin chef.

I övrigt gäller lagen om anställningsskydd (LAS). Enligt 6 § LAS gäller att avtal får träffas om provanställning och att en sådan anställning ska gälla max 6 månader. Enligt 6 § 3 st LAS får, om inte annat avtalats, en provanställning avbrytas även före prövotidens utgång. Det föreligger ingen uppsägningstid och arbetsgivaren måste inte ge en anledning till uppsägningen.

Dock finns en ordningsregel om att arbetsgivaren bör informera två veckor innan hen vill säga upp arbetstagaren. Om arbetsgivaren inte gör det kan hon som arbetstagare, kräva att få jobba ytterligare två veckor.

För att sammanfatta föreligger vid provanställning inget säkert skydd. Det är först när provanställningen har gått ut som man får ett säkert skydd. Först bör hon se vad som gäller i kollektivavtal eller vad som står i avtalet. Skillnaden lär dock enbart bli hur lång uppsägningstid hon får. Så oavsett om kollektivavtal finns eller inte kan chefen troligtvis säga upp henne relativt godtyckligt.

Hör gärna av dig om du har fler frågor!

Vänliga hälsningar,

Benjamin von GohrenRådgivare