Uppsägning av provanställd

Hej

Om man har en provanställd som man vill säga upp, så har jag förstått att han har då 2 veckor uppsägning

Men nu är det så att han gör inget på sina två veckor som är kvar, hur gör man då?

Han kan ju inte bara gå runt på bygget och inte göra nått ingen beställare vill ju betala för en sån människa och det är ju inte bra för firmans rykte

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Lagen om anställningsskydd (Las) är enligt 1 § LAS tillämplig i det här fallet. Lagen är inte tvingande och kan avtalas bort genom t. ex kollektivavtal enligt 2 § 3 st LAS. Det framgår inget om kollektivavtal i frågan och jag antar således att det inte föreligger ett sådant kollektivavtal. Om det finns kollektivavtal bör du kolla vad som står där om uppsägning av arbetstagare.

Annars gäller enligt 6 § LAS att en arbetsgivare och arbetstagare kan avtala om provanställning. Den ska gälla högst 6 månader. Enligt 6 § 3 st LAS får, såvida inte annat avtalats, en prövoanställning avbrytas även innan prövotiden har gått ut. Det innebär att en provanställd inte har rätt till någon uppsägningstid och en arbetsgivare måste inte uppge skäl för att avbryta en anställning. Ifall det står annat i avtalet ska det dock gälla.

I övrigt finns en ordningsregel som säger att en arbetsgivare ska meddela arbetstagare två veckor innan provanställningen upphör. Ifall det inte görs kan en arbetstagare hävda att hen har rätt till den tiden. Det innebär att arbetstagare kan hävda att den ska ha rätt att arbeta två veckor till. Det kräver dock att personen arbetar. Ifall du accepterar en förlängning på två veckor och personen sedan inte arbetar borde då 38 § LAS bli tillämplig. Enligt paragrafen kan en arbetstagare bli skadeståndsskyldig till arbetsgivaren ifall den inte iakttar uppsägningstiden enligt 11 § LAS, genom att t. ex inte arbeta.

För att sammanfatta är det möjligt att säga upp honom direkt. Det kan bli så att arbetstagaren kräver sina två veckor, men du kan då kräva skadestånd ifall han sedan inte arbetar.

Hör gärna av dig om du har ytterligare frågor!

Vänliga hälsningar,

Benjamin von GohrenRådgivare