Uppsägning av arbetsgivaren innan påbörjad provanställning

Hej!

Jag har skrivit ett anställningsavtal med ett företag i Stockholm. Avtalet skrevs den 17 november 2017. På avtalet står det:

Anställningsform: provanställning

Anställningens varaktighet: Fr om 2018-01-02 t.o.m. 2018-07-02.

I fredags 2017-12-29, 5 dagar innan jag skulle börja, ringde dom och sa att jag inte skulle få jobbet!

Får det verkligen gå till på detta sätt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad gäller provanställning, som kan ses som en osäker arbetsform, har arbetsgivaren en uppsägningstid på dagar (31 § lagen om anställningsskydd (LAS)). Någon motsvarighet för arbetstagare finns inte. Det finns inte några särskilda regler i LAS vad gäller uppsägning innan anställningen har påbörjats vilket innebär att en sådan uppsägning är möjlig. Tiden för uppsägning börjar i så fall löpa från den tidpunkt som uppsägningen görs, vilket är den 29 december 2017 i detta fall. Med hänsyn till att uppsägningen gjordes den 29 december bör du ha rätt till ersättning från den 2 januari till den 11 januari.

Om du vill ha mer rådgivning kan du ringa till oss på 08-533 300 04 eller skicka in en expressfråga!

Med vänliga hälsningar

Susanne ZahawiRådgivare