Uppsägning av anställningsavtal innan arbetsstart.

Hej , jag sökte ett jobb för 2 månader sedan och gjorde intervjun för mer en 3 veckor sedan och dom skulle höra av sig en vecka efter , men det blev inte så och jag hörde ingenting från dom . Men dom ringde på fredag eftermiddag och vill att jag börjar på måndag , så jag fick en halv timma att tänka om jag vill eller inte , kan dom göra så . jag blev stressad och tackade ja muntligt bara men ångrat mig direkt efter någon timme, an jag ringa tillbaka och tacka nej eller är jag bunden nu

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar det som att du har ingått ett anställningsavtal muntligen och undrar ifall du kan avbryta detta innan din anställning påbörjats.

Gällande alla typer av avtal gäller grundprincipen att avtal ska hållas ("pacta sunt servanda"). Det finns inga formkrav, vilket innebär att när du muntligen tackat ja till anställningsavtalet så blir du bunden av det, även innan du påbörjat din anställning. Det kan alltså bli så att du behöver arbeta uppsägningstiden ut och om du skulle bryta mot avtalet finns det risk att du blir skadeståndsskyldig. Detta är dock bara den juridiska sidan av detta. Om du t.ex. förklarar för din arbetsgivare att du fått för sent svar om erbjudandet och därefter inte tillräcklig tid att tänka igenom det (särskilt med beaktande att det handlar om någon timme) skulle de säkerligen gå med på att hitta en lösning som funkar för båda parter.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Nicolina AbaasRådgivare