Uppsagd innan tjänsten tillträtts

Vid uppsägning av anställning pga arbetsbrist innan tillträde till tjänst. Som jag förstår det löper uppsägningstiden i detta fall 14dgr på från att man meddelat arbetstagaren. Är arbetsgivaren skyldig att betala uppsägningstiden trots att tjänsten ej har tillträtts?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett anställningsavtal får sägas upp både innan och efter att arbetstagaren tillträtt tjänsten. Uppsägningstiden börjar löpa från och med den dagen som uppsägningen meddelas. Det är möjligt för en arbetsgivare att säga upp arbetstagaren innan denne hunnit utföra arbete.

Om arbetstagaren hinner arbeta under uppsägningstiden ska denne få ersättning för det arbete som arbetstagaren utfört. Utför arbetstagaren inget arbete under uppsägningstiden på 14 dagar bör ingen ersättning utgå för arbete som inte utförs (förutsatt att den inte var inplanerad).

Det ställs dock lika starka krav på att uppsägningen ska vara sakligt grundad innan tjänsten tillträds liksom efter.

Vänligen,

Andrea Vrcic

Andrea VrcicRådgivare