Upprättande av samboavtal samt testamente

Hejsan

Jag och min sambo Elin bor i vårt radhus med Elins son Ture och vår gemensamma dotter Emma.

Vi skulle vilja skriva de nödvändiga dokument som krävs för att ev efterlevande skall kunna bo kvar i vårt hus samt för att underlätta arv för sambo, barn och särkullbarn.

Bra att veta är att vi har tecknat en försäkring hos banken vid husköpet som skulle täcka den avlidnes del av lånet.

Behövs både ett samboavtal och ett testamente eller räcker det med ett testamente? Vad skulle ert pris för detta vara?

MVH Nils och Elin

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder dig till oss med din fråga!

Syftet med ett samboavtal är att bestämma vad som skall eller inte skall ingå i det gemensamma boet. Huvudregeln i ett samboförhållande är att all egendom som införskaffats för den gemensamma användningen är att betrakta som samboegendom och skall därmed ingå i en bodelning vid upphörande av ett samboförhållande. Om er bostad förvärvats för den gemensamma användningen, och ni inte har ett testamente eller samboavtal, skall efterlevande sambo genom bodelning få hälften av bostaden. Den andra häften ärvs av den avlidne sambons arvingar. Upprättande av samboavtal kostar hos oss 695 kr. inklusive moms, se http://lawline.se/avtal/samboavtal.

Ett testamente är väldigt bra att ha och kan fungera som ett skydd för den efterlevande sambon. Om Du/NI vill att den efterlevande skall ärva den avlidne, så är det att föredra att ha ett testamente! Du/Ni kan få hjälp att upprätta ett testamente av oss här på Lawline till en kostnad om 1495 kr. inklusive moms, se http://lawline.se/avtal/testamente. Du/Ni får ett juridiskt korrekt upprättat testamente på 30 min!

Min rekommendation är att upprätta både ett testamente samt ett samboavtal. Testamente är väldigt bra att ha eftersom att ni som sambos inte ärver varandra! Samboavtal är viktigt eftersom att det leder till att eventuella framtida tvister undviks mellan er.

Hoppas Du fått svar på din fråga!

Anes SabicRådgivare