Upprättande av bouppteckning

Hej,

Var vänder man sig för att få en bouppteckning utförd? Är det banken?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Först och främst kan det vara bra att veta att en bouppteckning får upprättas av privatpersoner. Som huvudregel görs bouppteckningen av den avlidnes arvtagare. Det finns alltså inte något krav på att en jurist eller liknande ska stå för detta. Däremot är det en stark rekommendation att anlita någon med expertis inom fältet, vilket de allra flesta också gör. På så sätt kan man vara säker på att allt blir rätt och att bouppteckningen blir godkänd av Skatteverket. Bouppteckningen ligger till grund för både bodelning och arvskifte och därmed är det av största vikt att bouppteckningsprocessen blir korrekt utfört. Bouppteckning ska göras senast tre månader efter dödsfallet. När bouppteckningen har gjorts ska den skickas in till Skatteverket och registreras där. (20 kap. 1 § ÄB, 20 kap. 8 § ÄB).

Om du är osäker hur du ska gå till väga med bouppteckningens innehåll så rekommenderar jag dig att ringa oss för vidare juridisk rådgivning på telefon: 08-533 300 04. Öppettider: måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare