Upprätta testamente mellan sambor

Hej!

Jag och min sambo (ej gifta) väntar barn som kommer om ett par månader. Det finns inga andra barn. Vi bor i en bostadsrätt som jag äger till 100%. Vad bör vi tänka på rent juridiskt nu när vi får ett gemensamt barn? Läser rekommendationer om att vi ska upprätta ett testamente. Vad kan (och bör) vi styra där? Vad är viktigt att tänka på arvsmässigt?

Tacksam för råd och förtydligande.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag att använda mig av Sambolagen (SamboL) och Ärvdabalken (ÄB).

Sambor ärver inte av varandra

Eftersom du och din partner inte är gifta så ärver ni inte av varandra. Istället är det ert gemensamma barn som ärver av er båda (2 kap 1 § ÄB). Detta går precis som du skriver att ändra genom ett testamente.

Upprätta ett testamente

Om du och din sambo vill ärva av varandra behöver ni skriva ett varsitt testamente. I testamentet kan ni reglera vem ni vill ska ärva det ni lämnar efter er. Det är upp till er ifall ni vill testamentera bort all kvarlåtenskap, ett visst belopp eller viss egendom. Förslagsvis kan ni testamentera bort allt till varandra. Ert barn kommer ju ändå att ärva när ni båda går bort.

Det finns vissa formkrav som måste vara uppfyllda för att testamentet ska vara giltigt (13 kap 1 § ÄB). Det måste vara skriftligt och undertecknat av den vars egendom det gäller. Det behöver också vara bevittnat och undertecknat av två vittnen som närvarar när testamentet skrivs (10 kap 1 § ÄB).

Barnet har alltid rätt att få ut en del av arvet

Det är dock viktigt att poängtera att ert barn ändå har rätt att få ut en del av arvet direkt när den första av er går bort. Detta är den s.k. laglotten (7 kap 1 § ÄB). Laglotten består av hälften av det arv som barnet hade fått ifall det inte fanns ett testamente. Om ni bara har ett barn, är laglotten helt enkelt hälften av vad du eller din sambo lämnar efter er när ni går bort. Resten ärver den efterlevande sambon.

För att ert barn ska få ut sin laglott krävs dock att han eller hon inom en viss tid begär jämkning av testamentet (7 kap 3 § ÄB). Väljer barnet att inte göra det kommer den efterlevande av dig och din sambo alltså att ärva allt av varandra, enligt testamentet. Ert barn kommer då att få ut arv först när ni båda har gått bort.

Bostadsrätten

Gällande bostadsrätten så ingår denna precis som övrig egendom i arvet.

Jag skulle dock rekommendera att ni upprättar ett samboavtal om ni inte redan gjort det. Trots att det är du som äger lägenheten så skulle hälften tillfalla din sambo om ni separerar och om du köpt lägenheten i syfte att du och din sambo skulle bo där. Om du köpte lägenheten innan ni träffades så kommer han däremot inte få del av bostadsrätten ifall ni separerar (3 § SamboL).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lovisa LindgrenRådgivare