Upphörande av tidsbegränsad anställning för vikariat

Jag har just fått veta att mitt vikariat inte kommer att förlängas och fick bara veta att det var ett företagsbeslut. Har inte jag rätt att veta anledningar/orsaker till detta beslut? Har jobbat där 10 mån delat på två omgångar. Det är personalbrist i företaget och den jag har ersatt kommer fortsätta plugga. Jag har utfört arbetsuppgifterna precis lika bra som alla andra och blev helt ställd av detta besked. Skulle helst vilja ha skriftligt varför jag inte får fortsätta, är det nåt jag kan kräva?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Jag vill först påpeka att du inte anger om det finns något kollektivavtal på din arbetsplats, och att du inte heller anger om du är med i facket. Detta kan spela roll för svaret på din fråga. Längre ned förklarar jag varför det kan spela roll om det finns ett kollektivavtal på din arbetsplats. Du anger inte heller om du är med i facket. Om du är med i facket så måste du kontakta dem för att få den hjälp du behöver.

Eftersom du är arbetstagare så är lagen om anställningsskydd(LAS) tillämplig enligt LAS 1 §, första stycket.

Som utgångspunkt gäller att man kan vara anställd på ett tidsbegränsat vikariat om man har avtalat detta med arbetsgivaren, enligt LAS 5 § andra punkten. Att man har en tidsbegränsad anställning för vikariat innebär att anställningen upphör vid den avtalade tidperiodens slut utan att någon uppsägning krävs från din arbetsgivare. Eftersom du skriver att anställningen inte kommer att “förlängas”, så antar jag att du var anställd på vikariat, för en viss tidsperiod. Det innebär att anställningen automatiskt upphör vid slutet av den bestämda tidsperioden, utan att din arbetsgivare behöver säga upp anställningen. Eftersom arbetsgivaren inte behöver säga upp anställningen för att den ska upphöra, innebär det att arbetsgivaren inte behöver ha någon så kallad “saklig grund” för sitt beslut heller, vilket gäller för uppsägningar enligt 7 §, första stycket LAS. Eftersom arbetsgivaren inte behöver ha någon saklig grund, så finns det heller inte enligt LAS någon skyldighet för arbetsgivaren att berätta varför man väljer att inte förlänga anställningen.

Kollektivavtal

Om det finns ett kollektivavtal på din arbetsplats så gäller det som står i kollektivavtalet för ditt anställningsavtal. Detta gäller även om du själv inte är med i facket. Detta följer av att man i Sverige låter arbetsmarknadens parter, dvs arbetsgivare, arbetsgivarorganisationer och facken, förhandla om och bestämma över de villkor som ska gälla utöver vad som står i LAS. På grund av att vi valt denna ordning i Sverige, så anses kollektivavtalen ha en så kallad utfyllande verkan på de anställningsavtal som finns på arbetsplatsen. Trots att det i LAS inte finns någon regel som ger dig rätt att få reda på varför man inte förlänger din anställning, så kan det alltså stå i kollektivavtalet att du har rätt till det. Då gäller det som står i kollektivavtalet. Du måste därför ta reda på om det finns ett avtal på er arbetsplats, förslagsvis genom att fråga arbetsgivaren. Om det finns ett kollektivavtal på din arbetsplats, så står det antagligen också vilket det är i ditt anställningsavtal.

Sammanfattning:

Tyvärr så har du ingen rätt enligt lag att få veta anledningen till att arbetsgivaren inte väljer att förlänga din anställning. Det är så, eftersom din anställning var ett tidsbegränsat vikariat, och sådana behöver inte arbetsgivaren säga upp för att de ska upphöra, och därför behöver arbetsgivaren heller inte ha något skäl för att inte förlänga anställningen, den upphör nämligen automatiskt vid tidsperiodens slut. Eftersom de inte behöver ha något skäl, så behöver de inte heller berätta för dig varför de valt att inte förlänga anställningen.

Om det finns ett kollektivavtal på arbetsplatsen, och kollektivavtalet säger att du har rätt att få veta anledningen till att din anställning inte förlängs så gäller det för ditt anställningsavtal. Du måste därför ta reda på om det finns ett kollektivavtal på din arbetsplats, och ta reda på om kollektivavtalet i så fall ger dig rätt att få veta varför arbetsgivaren inte valt att förlänga anställningen.

Mitt råd till dig är dessutom att fråga arbetsgivaren, eftersom det säkert är i både ert och deras intresse att ni skiljs åt på ett sätt där du förstår varför man tagit det här beslutet. Bara för att arbetsgivaren inte har en skyldighet enligt lag att berätta anledningen till beslutet för dig, så betyder inte det att de inte kommer att göra det om du ber om det.

Jag hoppas att du tycker att du fått svar på din fråga, och jag önskar dig lycka till.

Vänligen,
Olle Hansen ÖlmedalRådgivare