FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder23/04/2021

Uppgifter i belastningsregistret

Hej!

Jag gjorde en dum sak för tre år sedan. Jag tog saker av ett värde av ca 360 kr i en butik.

Jag togs fast och fick för detta betala dagsböter på ca 5000 kr.

Jag har nu sökt ett arbete där jag har skickat ett utdrag från polisen och är orolig att detta står med.

Tacksam för svar

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

De brott man är dömd för samlas i belastningsregistret. Efter viss tid försvinner uppgiften om brottet från belastningsregistret. Hur lång tid uppgiften finns kvar beror på vilken påföljd du dömts till. Utifrån din fråga utgår jag ifrån att du endast dömts till böter. Enligt 17 § 9 p. Lag (1998:620) om belastningsregistret gallras böter fem år efter domen. Enligt din fråga är det tre år sedan det hände, vilket då skulle betyda att det kommer dröja ytterligare två år innan din uppgift försvinner från belastningsregistret.

Om du har fler frågor är du varmt välkommen att ställa dem till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Angelica RuuthRådgivare