Uppfyller CSN försörjningskravet?

Hej! Om jag planerar att bli sambo med någon som är asylsökande, räcker studiemedel som inkomst för att denne person ska få tillfälligt eller permanent uppehållstillstånd och bo hos mig? Jag menar då fullt CSN lån för att jag pluggar vid universitet och har en studentlägenhet.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline.

När det gäller en ansökan om uppehållstillstånd på grund av anknytning finns det ett som du nämner ett försörjningskrav enligt den nu gällande 9§ 1st lagen om tillfälliga begränsningar av möjligheten att få uppehållstillstånd. Enligt denna bestämmelse gäller därmed att du som anknytningsperson kan dels försörja dig själv och även utlänningen. Du ska även ha en tillräckligt stor bostad för er båda.

Vad detta krav innebär är att du ska visa att du har regelbundna arbetsrelaterade inkomster. Du ska därmed kunna visa att du har en lön från ett arbete alternativt sjukpenning, arbetslöshetsersättning eller ålderspension som är inkomstgrundad. Jobbar du exempelvis deltid på sidan av dina studier gäller samma krav på att lönen är regelbunden och uppfyller försörjningskravet. För 2019 ligger kravet på 8133 kr i månaden för sambor och är alltså den inkomst som krävs utöver boendekostnaderna. Ligger exempelvis boendekostnaden på 4000 kr är alltså kravet 8133 kr + 4000 kr i månaden.

Tyvärr räknas inte CSN i sig som en sådan regelbunden arbetsrelaterad inkomst eftersom det är ett bidrag och lån. Ditt CSN lån är därmed inte tillräckligt för att uppfylla försörjningskravet. Har du däremot en inkomst som överstiger 8133 kr efter avdragen boendekostnad är det tillräckligt för att uppfylla försörjningskravet.

Hoppas du är nöjd med ditt svar! Du är alltid välkommen att vända dig tillbaka till oss för vidare rådgivning.

Med vänlig hälsning,

Elin GidingRådgivare