Uppenbart felaktigt pris

Hej!

Kan ett företag kräva tillbaka varan eller be köparen betala ordinarie pris om det är företaget som har skrivit fel pris. Tex: "Studsmatta kostar 10kr" men den egentligen kostar 1000kr.

Vi kan säga att företaget tog helg på fredag och upptäckte felet på måndagen och 50 beställningar på studsmattor har gjorts.

Är företaget tvungen att leverera alla studsmattor som det har gjort beställning på eller hur funkar det?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Har du köpt en vara för ett visst pris kan företaget häva köpet om priset är uppenbart felaktigt. Du som beställt varan kan därmed enbart hävda din rätt att få köpa varan till det angivna priset så länge du köpt studsmattan i god tro och det inte är uppenbart att priset är felaktigt.

Att företaget i detta fall skrivit att studsmattan kostar 10 kr, när den egentligen kostar 1000 kr, bör anses som ett uppenbart felaktigt pris då det är orimligt lågt i förhållande till produktens värde. Företaget är därmed inte tvungna att leverera de beställda studsmattorna.

Hoppas du är nöjd med ditt svar! Du är alltid välkommen att höra av dig till oss igen vid fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Elin GidingRådgivare