Uppehållstillstånd vid längre vistelse i Sverige

Hej! Jag kom till Sverige år 2004 och nu har det gått nästan 14 år men fortfarande inte fått uppehålltillstånd. Jag sökte om i år i februari och fortfarande väntar på intervju! Jag har hört att det finns ett lag om att man har bott här i en viss tid har rätt att få uppehålltillståd! Stämmer detta eller? Blir tacksam om ni kan hjälpa till mig. Tack.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Det blir svårt att besvara din fråga då det inte framgår om du är t ex nordisk medborgare eller EU-medborgare och därmed har uppehållsrätt. Det framgår inte heller av din fråga om det finns några andra om omständigheterna före det tillfälle i februari i år då du la en ny ansökan om uppehållstillstånd, eller vilken typ av uppehållstillstånd du har ansökt om.

Förutsatt att du inte är nordisk medborgare eller EU-medborgare med uppehållsrätt behöver du som utlänning uppehållstillstånd om du ska vistas i Sverige mer än 3 månader (2 kap. 5 § utlänningslagen). Regeringen kan ha meddelat föreskrifter om att uppehållstillstånd krävs även för en kortare vistelse i Sverige än tre månader (2 kap. 6 § utlänningslagen). En ansökan om uppehållstillstånd ska ha ansökts om och beviljats före inresan i landet. En ansökan om uppehållstillstånd får inte bifallas efter inresan (5 kap. 18 § utlänningslagen). Det finns undantag för detta och uppehållstillstånd kan ges på annan grund såsom t ex vid en samlad bedömning av din situation där det finns synnerligen ömmande omständigheter att du bör tillåtas stanna i Sverige (5 kap. 6 § utlänningslagen).

Flyktingar, alternativt skyddsbehövande och övriga skyddsbehövande som befinner sig i Sverige har rätt till uppehållstillstånd (5 kap. 1 § utlänningslagen).

Om du vistats i Sverige med uppehållstillstånd utan avbrott de senaste fem åren kan du beviljas ställning som varaktigt bosatt i Sverige (5a kap. 1 § utlänningslagen). Det förutsätter dock att du haft uppehållstillstånd och är därmed inte applicerbart i ditt fall då du anger att du vistats nästan 14 år utan uppehållstillstånd.

På Migrationsverkets hemsida kan du läsa om den nuvarande handläggningstiden för olika typer av ansökningar av uppehållstillstånd. Du hittar också deras kontaktuppgifter och kan ta kontakt med dem t ex via telefon för personlig vägledning i din fråga.

Lenita PetterssonRådgivare