Uppehållstillstånd pga anknytning

Hej Det är ett gift par där mannen är asylsökande. När han ansökte ansökte om asyl, innan de var gifta, lämnade han oriktiga uppgifter angående sina familjeförhållanden i hemlandet. Asylansökan avslogs pga otillräckliga skyddsskäl. Nu ska han åka tillbaka till sitt hemland för att söka på anknytning. Bör han säga sanningen den här gången eller hålla samma linje som förut? Kan ansökan på anknytning påverkas negativt om det framkommer att han lämnat oriktiga uppgifter vid tidigare asylansökan? Tacksam för svar innan fredag lunch. Snälla.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Hoppas att detta svar inte kommer för sent för att vara till hjälp.

Jag antar att mannen söker på grund av anknytning till sin fru, som är bosatt eller har uppehållstillstånd i Sverige. Rätten till uppehållstillstånd för makar är stark, men en grund för att neka uppehållstillstånd är just att oriktiga uppgifter har lämnats i samband med ansökan. Mitt råd är därför att de bör hålla sig till sanningen.

En annan grund för nekande är om äktenskapet bedöms enbart vara ett skenäktenskap, ingått med syftet att ge den ena parten uppehållstillstånd. Jag vet för lite för att svara på om det finns risk för att Migrationsverket skulle misstänka detta, men om det är ett äktenskap som ingåtts nyligen och efter mannens avslag på asylsökan kan jag tänka mig att det finns risk för det. Det råder dock en presumtion för att äktenskap inte är skenäktenskap, och denna presumtion måste brytas för att uppehållstillstånd ska vägras. Detta kan ske om man vid en fördjupad kontroll från Migrationsverkets sida t.ex. inte kan svara på frågor om den andra personens personuppgifter.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare