Uppehållstillstånd på grund av giftermål

Hej, jag är svensk medborgare och är gift med en man från Egypten.

Äktenskapet är registrerat i båda Sverige och Egypten. Nu väntar vi på om han får uppehållstillstånd och givetsvis är vi oroliga . Svar ska komma dom närmaste veckorna enligt Migrationsverket . Kan dom neka min man uppehållstillstånd ?

Med vänlig hälsning, Mia

Lawline svarar

Hej Mia, tack för din fråga!

För ärenden om uppehållstillstånd tillämpas Utlänningslagen (2005:716).

Enligt lagens 5 kapitel 3§ ska en person som söker uppehållstillstånd beviljas detta om personen ansöker i egenskap av make till någon som är bosatt i Sverige. Jag utgår i svaret från att du är bosatt i Sverige. Om du inte är bosatt i Sverige krävs att du har manifesterat en konkret avsikt att bosätta dig i Sverige inom en nära framtid för att du ska räknas som anknytningsperson för din man.

Grunder för att din mans ansökan inte skulle beviljas kan bland annat vara att ni inte bor tillsammans och inte heller har sådan avsikt, vilket framkommer av 5 kap 17a§ Utlänningslagen. Avslag kan även utfärdas t.ex. om ni medvetet har lämnat oriktiga uppgifter av betydelse för uppehållstillståndet.

Om ni bevisligen har ett civilrättsligt giltigt äktenskap föreligger en presumtion om att ni har för avsikt att bo tillsammans och att din make ska beviljas uppehållstillstånd i Sverige. Skulle Migrationsverket tro att ni inte har avsikt att bo tillsammans, eller att ni t.ex. ingått äktenskap uteslutande för att din make ska få uppehållstillstånd vilket också är en avslagsgrund, är det upp till Migrationsverket att göra dessa påståenden sannolika.

Så, utan att veta mer om ert ärende såsom ifall någon konkret avslagsgrund föreligger eller liknande, ser jag inga hinder att din man skulle beviljas uppehållstillstånd.

Vänligen,

Erica LeufstedtRådgivare