Medborgarskap och beräkning av hemvisttid

Hej!

Min fru ansökte i december om svenskt medborgarskap efter tre år i Sverige (gift med mig som är svensk medborgare).

Under dessa tre år i Sverige har vi varit i USA på två semestrar, sammanlagt 4,5 månader.

Jag undrar om det var lite väl optimistiskt att ansöka redan i december, och undrar vad vi bör göra nu, fortsätta vänta på beslutet, eller dra tillbaka ansökan och skicka in en ny när hennes sammanlagda tid i Sverige uppnår tre år?

Hälsningar

Joakim

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Då jag läste din fråga lite för snabbt och skrev mitt svar utifrån att det var uppehållstillstånd din hustru ansöker om, när det rör sig om medborgarskap, visar jag istället min kollega Erik Larssons kommentar:

I det här fallet borde den sökande redan ha permanent uppehållstillstånd, enligt uppgiften i frågan (bott i Sverige i tre år) samt att ansökan gäller medborgarskap och inte uppehållstillstånd. Saken gäller då om hon haft tillräckligt lång hemvist i Sverige för att kunna få medborgarskap. Om man tittar på Domstolsverkets handbok för Migration, kapitel 15, rörande medborgarskap, så kan man hitta följande angående denna hemvisttid: "Vid beräkningen av hemvisttiden anses att den tid som sökanden vistas utomlands, utan att hemvistet i Sverige brutits, inte skall medräknas utom i fall då det är fråga om kortvariga semester- eller släktbesök eller annan liknande vistelse utomlands (a. prop. a. s.)." Den långvariga vistelsen om 4,5 månader borde nog då räknas bort från hemvisttiden, så då var nog ansökan något tidig om den gjordes efter exakt tre år.
Av Erik L erik_larsson@gmail.com -

Vänligen,

Josefine AndreassonRådgivare