Uppehållstillstånd på grund av anknytning

Hej

Vi har en fråga gällande migrationsrätt. En person som jag tidigare har bott ihop med och som skall flytta till mig till Sverige är i dagsläget gift och ärendet om skilsmässa handläggs av tingsrätten. Vi har planer att gifta oss så fort det går igenom, men pga att han är i Ryssland och jag är i Sverige kan vi ingå i äktenskap enbart då han kommer hit. Vår fråga, kan han under tiden han väntar på beslut om äktenskapsskillnad göra en ansökan om uppehållstillstånd i anknytning till mig med anledning att vi vill ingå i äktenskap med notis att äktenskapsskillnad med förra fru är pågående ärende och kommer avslutas inom närmsta månader. Eller måste han invänta beslut från tingsrätten om skilsmässa? Har det ev betydelse om jag är gravid?

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga

En utlänning som vistas i Sverige under en längre tid än tre månader behöver som huvudregel uppehållstillstånd. Ett uppehållstillstånd kan avse en viss tid eller gälla permanent. Uppehållstillstånd kan erhållas på en rad olika grunder men det som är aktuellt i ditt fall är uppehållstillstånd på grund av anknytning.

Det din pojkvän kan göra är att ansöka om uppehållstillstånd och åberopa att han har för avsikt att ingå äktenskap med dig. Av utlänningslagen framgår nämligen att uppehållstillstånd får beviljas för den som har för avsikt att ingå äktenskap eller inleda ett samboförhållande med en person som är bosatt i Sverige. För att uppehållstillstånd ska beviljas på denna grund krävs dock att ert förhållande framstår som seriös. Det måste alltså visas att det rör sig om ett riktigt förhållande. Eftersom att ni har bott tillsammans tidigare och då du är gravid bör det inte föreligga några problem att bevisa det i ert fall. Att din pojkvän ligger i skilsmässa är även något som bör tala för att ert förhållande är seriöst. Det är dock viktigt att påpeka att det inte föreligger någon garanti för att Migrationsverket beviljar din pojkvän uppehållstillstånd på denna grund.

När din pojkvän däremot har fått ett beslut om äktenskapsskillnad är hans chanser att beviljas uppehållstillstånd större. Av utlänningslagen framgår att uppehållstillstånd ska beviljas till en utlänning som är make eller sambo med någon som är bosatt i Sverige. Fördelen med att ansöka om uppehållstillstånd först när ni betraktas som gifta eller sambor är att Migrationsverket, i dessa fall, ska bevilja uppehållstillstånd.

Det bör även nämnas att det, för att din pojkvän ska kunna beviljas uppehållstillstånd på grund av någon av de ovan nämnda grunderna, krävs att du som han åberopar anknytning till kan försörja dig själv och att du har en bostad som är av tillräcklig storlek för er båda.

Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare