Uppehållstillstånd - hantering av ansökningar

Jag är svenskmedbörjare , och bor i Sverige snart 10 år, i 2016 jag jifte mig i Sverige med en rysk tjej , 19 april lämnade vi ansökan via internet , hon är rysk medbörgare , i januari gick hon på intervju ....sedan vi inte hört nånting ....min fråga är varför det tå så long tid ? , jag är inte arbetslös , och redan kan anställa henne på mitt jobb .

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Migrationsverket hanterar ärenden i den ordning som de kommer in. Det spelar alltså ingen roll om det rör sig om ett "klart" fall. Även om det inte råder några större tveksamheter om att er ansökan kommer att beviljas måste ni vänta på er tur att få er ansökan prövad. Troligtvis är det så att er ansökan ligger i kö och att det därför inte finns någon som aktivt arbetar med den. För tillfället är väntetiden för att få uppehållstillstånd lång och det kan därför ta ett tag innan er ansökan hanteras. Mer information om handläggningstiderna kan ni hitta på migrationsverkets hemsida.

Hoppas att detta svarade på din fråga, förhoppningsvis får ni besked angående er ansökan snart

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare