Uppehållstillstånd för nära anhöriga

Jag har en syster och en bror som är vuxna utvecklingsstörda/förståndshandikappade som jag ansvarade för i Sudan. De bor med min mamma som är gammal och sängliggande. Jag kom till Sverige som gift 2014-01-21. Vilka möjligheter finns det för att få hit de till Sverige då ingen kan ta hand om de i Sudan. Om inte grannar ser efter de är de ute på gatorna flera dygn i rad. Tacksam för hjälp.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Den lagstiftning som reglerar när man kan få uppehållstillstånd för att bosätta sig med en nära anhörig i Sverige är utlänningslagen 5 kap. 3a§ p.2.

De krav som uppges i paragrafen är att anknytningspersonen i Sverige måste ha uppehållstillstånd för bosättning, att det har funnits hushållsgemenskap i hemlandet samt att det finns ett särskilt beroendeförhållande mellan anknytningspersonen i Sverige och de anhöriga som vill komma hit.

För mer info om hur dina syskon kan ansöka om uppehållstillstånd, se Migrationsverkets hemsida; https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Flytta-till-nagon-i-Sverige/Ansok-om-uppehallstillstand/Sa-ansoker-du/Ansok/Nara-anhorig-med-sarskilt-beroendeforhallande.html

I 5 kap. 3b§ finns dessutom ett krav på att anknytningspersonen i Sverige måste kunna försörja sig samt ha en bostad av tillräcklig storlek för både sig själv och de anhöriga.

Sofia LinderRådgivare