Uppehållstillstånd för amerikansk pojkvän?

Hej, Min amerikanske pojkvän är här på viseringsfri tid eftersom vi bara tänkt vara här i tre månader. Nu vill vi båda stanna (jag fick längre jobb), gärna ett år, kanske längre. Vad är bästa möjligheten för oss att göra det? Han vill helst inte behöva åka hem emellen och def inte behöva vänta 7 månader i USA Om han måste söka UT från hemlandet, kan han stanna här tills de tar beslut och bara åka då?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Enligt 5 kap. 3 § 1 st. 1 p. utlänningslagen (2005:716) (UtlL) ska uppehållstillstånd (UT) ges till en utlänning som är make eller sambo till någon som är bosatt i Sverige. Om du kan anses bosatt här i Sverige och om du och din pojkvän är sambos skulle han alltså ha rätt till UT.  Definitionen för sambos är enligt 1 § i den svenska sambolagen (2003:376) "två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll". Med stadigvarande bor tillsammans avses att förhållandet ska ha en viss varaktighet, ett parförhållande betyder att det är ett förhållande i vilket det normalt ingår sexuellt samliv, och med gemensamt hushåll avses att man delar på vardagliga sysslor och har gemensam ekonomi så att hushållsgemenskap uppkommer.

Precis som du säger så ska enligt huvudregeln en ansökan om UT göras samt beviljas innan inresan i Sverige enligt 5 kap. 18 § 1 st. UtlL.  En ansökan om UT får nämligen inte bifallas efter inresan. Den som rest hit utan UT måste därför lämna landet för att kunna ansöka om UT.

Enligt 5 kap. 18 § 2 st. 5 p. UtlL kan ansökan om UT ges in och beviljas efter inresan till Sverige om utlänningen t.ex. genom 5 kap. 3 § 1 st. 1 p. UtlL har en stark anknytning till en person som är bosatt i Sverige och det inte skäligen kan krävas att utlänningen reser till ett annat land för att ge in ansökan där. Som exempel på fall där det inte kan anses skäligt att utlänningen reser till ett annat land för att ge in ansökan nämns i förarbetena till lagen fall då utlänningen kan komma att få svårigheter att få pass eller utresetillstånd, fall där utlänningen tvingas göra en mycket lång värnpliktstjänstgöring, fall där det inte finns någon svensk utlandsrepresentation och det är förenat med stora kostnader att resa till ett grannland och ge in ansökan där, och liknande.

När det gäller att ansöka om arbetstillstånd (AT) måste en del krav vara uppfyllda (se 6 kap. 2 § UtlL) och även här gäller som huvudregel att ansökan ska ha getts in och beviljats före inresan till Sverige.

Enligt 5 kap. 10 § UtlL kan ett tidsbegränsat UT ges en utlänning som vill vistas i Sverige för arbete, studier, besök eller för att bedriva näringsverksamhet. För att beviljas UT för studier krävs att man är antagen till heltidsstudier, har en heltäckande sjukförsäkring (vid studier kortare tid än ett år), kan försörja sig under hela studietiden och har ett giltigt pass. Också i detta fall måste ansökan som huvudregel ges in och beviljas innan inresan till Sverige.

Som jag tolkar din fråga avsåg ni från början att endast vistas i Sverige under tre månader, och jag utgår därmed från att din pojkvän varken uppfyller förutsättningarna för att få AT eller UT som studerande. Möjligtvis att ni kan anses som sambos. Problemet är dock att det kan anses vara tveksamt om undantagsbestämmelsen i 5 kap. 18 § 2 st. 5 p. UtlL från kravet på att ansökan ska lämnas in och beviljas före inresan i Sverige kan anses uppfylld.

UtlL hittar du https://lagen.nu/2005:716

Sambolagen hittar du https://lagen.nu/2003:376

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare