Uppehållstillstånd - äktenskap efter påbörjad handläggning

Hej, jag undrar om ni kan hjälpa mig med en fråga, jag träffade min flickvän i Spanien i maj förra året, hon är Brasilianska men har bott i Spanien över 5 år nu, vi har ansökt om uppehållstillstånd men det drar ut på tiden minst 12 månader, om vi gifter oss kan hon få uppehållstillstånd fortare då?

Lawline svarar

Hej!

Det är svårt att besvara frågan om handläggningen av uppehållstillståndet kommer att gå fortare på grund av ett giftemål. Däremot kan sägas att giftemål är en sådan anknytning som enligt 5 kap. 3 § utlänningslagen (https://lagen.nu/2005:716) ska leda till att uppehållstillstånd beviljas. Detta gäller förutsatt att äktenskapet inte ingåtts endast för att få uppehållstillstånd (se 5 kap. 17a § utlänningslagen). I sammanhanget bör förmodligen även noteras att samboskap ger samma anknytningseffekt som äktenskap enligt utlänningslagen.

Sammantaget kan alltså sägas att ett äktenskap möjligen skulle förenkla bedömningen för Migrationsverket. Risk föreligger dock för att äktenskapet skulle betraktas som ett skenäktenskap. Om handläggningen av ärendet om uppehållstillstånd skulle påskyndas genom ett äktenskapet kan nog däremot endast Migrationsverket besvara.

Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare