Uppehållsrätt för partners till bosatta i Sverige

Jag har en Fransk flickvän, kan hon stanna hos mig i mitt Hus så länge hon vill? Vi kommer att gifta oss inom ett år.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag kommer dela upp mitt svar i två delar. I den första delen kommer jag ta upp möjligheterna för din flickvän att bo här i Sverige på grund av sitt EES-medborgarskap (Frankrike är en del av EES, en fransk medborgare är därför även EES-medborgare). I den andra delen kommer jag att beskriva din flickväns möjligheter att vistas här i Sverige på grund av sin anknytning till dig. Det är även bra att veta att alla EES-medborgare alltid har rätt att vistas i Sverige i tre månader. Alltså om din flickvän bara vill tillfälligt hälsa på krävs det inget tillstånd eller liknande för detta.

Uppehållsrätt som EES-medborgare

Eftersom din flickvän är från Frankrike har hon rätt att stanna i Sverige så länge hon arbetar/driver företag, letar arbete och bedöms ha goda chanser att få det, studerar i Sverige eller på annat sätt har tillräckligt för att kunna försörja sig själv vilket framgår av 3 a kap. 3 § Utlänningslagen (UtlL). Här krävs också att hon har en heltäckande sjukförsäkring. Kort kan man säga att det viktiga är att hon inte riskerar att belasta de sociala biståndssystemet som finns i Sverige. Om hon uppfyller kraven här behöver hon inte höra av sig till Migrationsverket utan har rätt att vistas i Sverige.

Uppehållstillstånd på grund av anknytning

Om hon inte uppfyller kraven ovan kan hon fortfarande ha rätt till uppehållstillstånd eftersom hon är eller ska bli din sambo ( 5 kap. 3-3 a § UtlL). Här kan det göras en prövning av migrationsverket över hur seriöst ert förhållande är där faktorer som hur länge ni varit tillsammans, om ni tidigare bott ihop och det faktum att ni snart ska gifta er tas i beaktning. Det finns vissa hinder som innebär att en person hindras från att få uppehållstillstånd trots att man är eller ska bli sambo med någon som är bosatt här i Sverige. Dessa beskrivs i 5 kap. 17-17b § UtlL och skulle till exempel kunna vara att personen begått brott eller att man vilseleder migrationsverket med felaktiga uppgifter. Om din flickvän flyttar hit kan du också behöva visa för migrationsverket att du kan försörja er och att ni kommer att ha en bostad där ni kan bo (såsom ditt hus) enligt 5 kap. 3 b § UtlL. Är du medborgare i Sverige eller ett annat EES-land kan du även vara undantagen från detta om ni är sambos och bedöms ha ett väletablerat förhållande (5 kap. 3 c § UtlL). Till skillnad från uppehållsrätten som jag beskrev i första delen kräver den här typen av förflyttning till Sverige att ni gör en ansökan till Migrationsverket och att din flickvän beviljas uppehållstillstånd.

Hoppas att du fick svar på din fråga och stort lycka till!

Vänliga hälsningar,

Emma AskRådgivare