FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt13/01/2019

Uppdelning av försäkringsavgifter bestäms inte av lag

Jag är gift med en man som nyligen har flyttat in på ett särskilt boende, däeför bor jag nu ensam i vår villa.

Måste jag ensam betala villans hemförsäkring eller ska han betala hälften?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Hur makar delar upp betalning av försäkringar mellan sig styrs inte av lagar. Det är istället helt upp till makarna själva att bestämma hur det ska göras.

Anledningen kan främst antas vara att lagstiftaren inte har något intresse av att bestämma hur försäkringsbetalningar ska skötas, så länge de betalas.

Svaret blir alltså att du och din make själva får bestämma hur betalningen ska skötas mellan er.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare